22 listopada 2024
trybunna-logo

Kocur ze Złotym Lwem

Dokument „All the Beauty and the Bloodshed” Laury Poitras o działalności fotografki i aktywistki Nan Goldin otrzymał podczas sobotniej gali zamknięcia 79. festiwalu w Wenecji Złotego Lwa dla najlepszego filmu. W sekcji Orizzonti nagrodą specjalną jury doceniono „Chleb i sól” Damiana Kocura.

„All the Beauty and the Bloodshed” podejmuje temat epidemii opioidowej w Stanach Zjednoczonych, wywołanej m.in. przez działania koncernów farmaceutycznych. W centrum filmu Poitras stawia fotografkę i aktywistkę Nan Goldin, która wypowiedziała wojnę przedsiębiorstwu Purdue Pharma, należącemu do rodziny Sacklerów.

Za najlepszą reżyserię uhonorowano Lukę Guadagnino za „Bones and All”, czyli adaptację książki Camille DeAngelis pod tym samym tytułem.

Nagroda specjalna jury trafiła do „No Bears” Jafara Panahiego, irańskiego reżysera, który w maju protestował przeciwko cenzurze wobec filmowców w Iranie, a dwa miesiące później został aresztowany pod zarzutem „podżegania do demonstracji”.

Najlepszym scenariuszem okazał się „The Banshees of Inisherin” autorstwa Martina McDonagha. Nowy film twórcy „Trzech billboardów za Ebbing, Missouri” śledzi losy Padraica i Colma, przyjaciół z wyspy położonej u zachodnich wybrzeży Irlandii.

Rola Padraica przyniosła Colinowi Farrellowi nagrodę dla najlepszego aktora. Z kolei statuetka dla najlepszej aktorki trafiła do Cate Blanchett za kreację kompozytorki i dyrygentki głównej niemieckiej orkiestry Lydii Tar w „Tar” Todda Fielda.

Laureatów konkursu głównego wyłoniło jury w składzie: amerykańska aktorka Julianne Moore (przewodnicząca), francuska reżyserka, laureatka ubiegłorocznego Złotego Lwa za „Zdarzyło się” Audrey Diwan, irańska aktorka Leila Hatami, włoski reżyser i scenarzysta Leonardo Di Costanzo, argentyński reżyser, scenarzysta i producent Mariano Cohn, brytyjski pisarz japońskiego pochodzenia, laureat literackiego Nobla z 2017 r. Kazuo Ishiguro, a także hiszpański reżyser, scenarzysta i producent Rodrigo Sorogoyen.

W trakcie uroczystości poznaliśmy również zwycięzców sekcji Orizzonti. Statuetkę dla najlepszego filmu przyznano „World War III” Houmana Seyediego. Za najlepszą reżyserię doceniono Tizzę Covi i Rainera Frimmela za „Verę”. Z kolei nagrodę specjalną jury odebrał Damian Kocur za „Chleb i sól”, czyli opowieść o przemocy skierowanej wobec słabszych.

Festiwal w Wenecji odbywał się w dniach 31 sierpnia – 10 września.

bnn/pap

Poprzedni

Polska (tylko) ze srebrem

Następny

Numer 14-15 września 2022